عدم ارتباط پنهانی با نامحرم، یکی از راه های مدیریت رفتار جنسی است.
 

[حفظ حجاب و پرهیز از رفتارهای محرک]

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «زمانی پس از من خواهد آمد که گروه هایی از مردها همانند آرایش زن برای شوهرش، آرایش می کنند. اینان از مصادیق گفته خدای متعال اند که می فرماید: پس از مردم شایسته، کسانی آمدند که نماز را تباه کردند و از شهوات، پیروی نمودند. اینان به سرعت در گمراهی، غرق می شوند»؛[1] «خدا لعنت کند، زنان مرد نما و مردان زن نما را».[2] امام صادق (علیه السلام) فرمود: «بهترین زنان شما کسی است که وقتی با شوهرش خلوت نماید، لباس خود را در می آورد و آنگاه که لباس می پوشد، همراه آن لباس حیا را نیز بر تن می کند»؛ [3]«زن مسلمان نباید روسری و پیراهنی بپوشد که بدنش را نمی پوشاند».[4]
بنابراین، حفظ حجاب و نداشتن رفتارهای تحریک آمیز جنسی، از دیگر عوامل و نشانه های وفاداری و تعهد جنسی زن و شوهر به همدیگر می باشند: زن زیبایی های جسمی خود را از آن همسر خویش می داند (انحصار در لذت). زن زیبایی های جسمی خود را در لباس مناسب می پوشاند (حفظ حجاب). زن و مرد از رفتارهای تحریک آمیز جنسی پرهیز می نمایند (حفظ وقار). زن و مرد از شبیه ساختن خود به جنس مخالف خودداری می کنند (حفظ جنسیت).
 

د. تدبیر فکر و خیال

امام صادق (علیه السلام) از حضرت مسیح (علیه السلام) روایت می کند: «موسی بن عمران به شما امر کرد که زنا نکنید و من به شما امر می کنم که فکر زنا را در خاطر نیاورید، چه رسد به عمل زنا؛ زیرا آن که فکر زنا کند، مانند کسی است که در عمارت زیبا و مزینی، آتش روشن کند دودهای تیره آتش، زیبایی های عمارت را خراب می کند اگر چه عمارت آتش نگیرد؛ یعنی فکر گناه خواه ناخواه در قلب مردم تیرگی ایجاد می کند و به صفا و پاکی دل آن ها ضربه می زند، حتی اگر آن گناه را انجام ندهند».[5] فکر زنا نشان دهنده بی وفایی قلبی و خیال خیانت به همسر است. اسلام سفارش می کند زن و شوهر حتی از اندیشه و تصور خیانت و بی وفایی نیز پرهیز نمایند. خصوصا هنگام آمیزش زن و شوهر نباید به شخص دیگری بیاندیشند.
 

ه. مهار حس لامسه

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «هر که با زنی نامحرم دست بدهد به خشم خدا گرفتار می شود و هر که از روی حرام دست به گردن زنی بیفکند او را با شیطان به زنجیری آتشین می بندند و هر دو را در آتش می افکنند».[6] ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) پرسید آیا مرد می تواند با زنی نامحرم دست بدهد؟ فرمود: «نه مگر از پس پارچه ای».[7] رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود: «اگر خواستید که یکی از محارم خود از قبیل: خواهر، عمه و خاله که بالغ شده- را ببوسید، پیشانی و سر او را ببوسید و از بوسیدن لب یا صورت او خودداری کنید»؛[8] «دو مرد در یک لحاف نخوابند، مگر اینکه به ضرورت، هر یک زیر روپوش و لباس خود بخوابند، لحاف را روی هر دو بکشند و همچنین زنان، مرد نباید با دختر و با مادرش در یک لحاف بخوابد»؛[9] «هر که پسری را از روی شهوت ببوسد، خدا او را هزار سال در آتش عذاب خواهد کرد»؛ [10]«کسی که با دست خود نکاح (استمنا) کند، ملعون است».[11]
 
در نگرش دینی، زن و شوهر برای داشتن تعهد و وفاداری جنسی باید از تحریکات جنسی کاملا پرهیز نمایند؛ یعنی با نامحرم دست ندهند، از بوسیدن نامحرم و از بوسیدن تحریک آمیز جنسی محارم خویش پرهیز نمایند، با غیر همسر خویش در زیر یک لحاف نخوابند و از خود ارضایی جنسی خودداری کنند.
 

و. پرهیز از خلوت کردن با نامحرم

خلوت کردن زن و مرد نامحرم به ویژه در جایی که کسی دیگر وارد نمی شود، غریزه جنسی آنها را تحریک نموده و اثر بخشی عوامل تحریکی دیگر را افزایش می دهد.[12] در محیط خلوت، زمینه نگاه ها و گفت و گوهای شهوانی آماده تر است، تمایلات جنسی به شدت افزایش یافته و وسوسه های شیطانی برای انجام گناه و خیانت به همسر جدی تر می شود. به همین دلیل است که خلوت کردن زن و مرد نامحرم در اسلام ممنوع شده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «مرد نباید با زن نامحرم به خلوت نشیند چون شیطان در میان آن ها است»؛[13] «بدانید که هیچ مردی با زن نامحرم خلوت نمی کند جز آنکه سومی آن ها شیطان است».[14] محمد طیار می گوید: وارد مدینه شدم و میخواستم خانه ای اجاره کنم، به خانه ای وارد شدم که دارای دو اتاق بود و دری میان آن دو قرار داشت و در یکی از آنها زنی زندگی می کرد. آن زن به من گفت: این اتاق را اجاره کن، گفتم: این دو اتاق به هم راه دارند و من جوان هستم، تو نیز جوانی و صلاح نیست. گفت: تو اجاره کن من در را می بندم، من پذیرفتم و کالایم را به آنجا بردم. به او گفتم: در را ببند، گفت: از این جا نسیم می آید، بگذار باز باشد. گفتم: من و تو هر دو جوان هستیم در را بند. گفت: تو در اتاقت بنشین و من در اتاق خود، نزد تو نمی آیم و به تو نزدیک نمی شوم و از بستن در سر باز زد، خدمت اباعبدلله (علیه السلام) رسیدم و ماجرا را عرض کردم و پرسیدم می توانم آنجا بمانم؟ فرمود: «از آنجا به جای دیگر برو؛ زیرا هیچ مرد و زنی در مکانی خلوت نکنند، مگر آنکه شیطان سومی آن ها باشد».[15]
 
شاید خلوت کردن موجب لغزش برخی افراد خاص نگردد؛ اما بنا بر آنچه گفته شده، افراد عادی معمولا در چنین شرایطی فریب وسوسه های شیطان را خورده و گرفتار بی وفایی و خیانت به همسر خویش می گردند. اگر هم لغزشی در کار نباشد، دست کم آنها را در معرض اتهام قرار داده و موجب کدورت عاطفی همسرانشان خواهد شد. بنابراین، یکی از نشانه های تعهد و وفاداری جنسی زن و شوهر این است که با نامحرم خلوت نمی کنند.
 
نویسنده: قاسم ابراهیمی پور 

پی نوشت:
[1] . بحارالانوار، ج74، ص98؛ فقهی، تربیت جنسی، ص335.
[2] . نهج الفصاحه، ص628.
[3] . کلینی، کافی، ج5، ص324.
[4] . رضی الدین، مکارم الاخلاق، ص93.
[5] . فلسفی، الحدیث، ج2، ص116.
[6] . مکارم الاخلاق، ص430؛ الحکم الزاهره، ترجمه انصاری، ص605.
[7] . من لا یحضره الفقیه، ج3، ص469.
[8] . بحارالانوار، ج73، ص42.
[9] . مکارم الاخلاق، ص232.
[10] . ارشاد القلوب، ج1، ص190.
[11] . الحکم الزاهره، همان، ص610.
[12] . فقیهی، تربیت جنسی، ص175.
[13] . نهج الفصاحه، ص680.
[14] . همان، ص 246.
[15] . من لا یحضره الفقیه، ج3، ص252.

منبع: کتاب «شاخص های خانواده مطلوب از دیدگاه اسلام»